24 junio, 2023

PODER Y LENGUAJE FIGURATIVO

El pan y el vino para el católico es la carne y la sangre de Cristo. El Cristo material y real. El pan y el vino, una vez consagrados, dejan de ser pan y vino como sustancia sin dejar de perder sus cualidades como tales, y pasan a ser accidentes de la sustancia real que es la carne y sangre de Cristo. Cuando el católico comulga lo que hace es "comer" la carne de Cristo. El sacerdote bebe el vino de forma vicaria, creo.

¿Cómo se sustenta esta "verdad" a través de la historia? Obviamente, si esta doctrina hubiese surgido en cualquier secta oriental sin poder real para imponerse tanto directa como indirectamente, pues hoy día figuraría en los anales de la historia de las religiones o los mitos, como algo anecdóticamente interesante como creencia. Pero, ¿qué pasa cuándo esta "verdad" es la verdad de una secta que ha derivado en poder eclesiástico ligado a un poder político estatal e imperial? Pues lo que pasa es que la transustantación se convierte en sacramento central del culto católico, y que a su vez tal sacramentalidad va a ser central para justificar, aglutinar, organizar, formar una Iglesia universal. Y, así mismo el Estado, recibe también su confirmación como reino terrenal de Cristo/Dios. Aquí entramos ya en cosa muy seria. La metáfora "realista" y hasta materialista de la carne y la sangre, pasa a ser dogma incuestionable que ha de representar poderes muy reales que ante la negación o la crítica hacia tal dogma no dudarán en usar la espada y borrar del mapa al atrevido discrepante.



Ok. Es el momento de explorar algunos aspectos de la función de los lenguajes figurados, que sin garantizar ninguna realidad material o sensible comprobada; sin embargo, se hipostatizan como verdades eternas, invisibles, incuestionables; y, acaban por ser símbolos de poder. ¿Qué es el poder?
Pues algo tan invisible como lo es la carne y la sangre de Cristo bajo el pan y el vino. No se ve, no hay lugar para él, diríamos que en realidad no existe. Pero lo que sí existen son los medios para hacerle valer: la espada, la ley, los tribunales, etc, etc. Esos son materiales, reales. Y la sangre que podría correr también ha sido y es real todavía en muchos casos. El poder existe porque hay cuerpos orgánicos, homínidos, que se han aliado para mantener un dominio y supremacía. Sus metáforas o símbolos, en este caso, aunque pretendan ser Reales (Platón) en realidad son ficciones hipostatizadas que materializan una representación abstracta, imaginativa, una narrativa mítica, religiosa, ideológica que da cohesistencia a los reinos e imperios y así darles legitimidad con el amén siempre provisional de las masas, o los pueblos que dominan.
Habremos de explorar más la función del lenguaje metafórico, simbólico, figurativo; en todas sus dimensiones. También las liberadoras.      

31 comentarios:

  1. UN PRESENTE INFINITAMENTE NÓMADA

    El pasado nos recuerda: tu provienes de esta familia, de esta nación, de esta ciudad. Recuerda a tus padres, a tu familia, a tu país, a tu pueblo, a tus amigos. Pero un nómada que está preparando su nueva salida o incursión por los territorios inexplorados, debe de llevar en su mochila solamente lo necesario. Entonces, las imágenes del pasado que puedan surgir, serán aquellas que lleven consigo la fuerza del infinito. Porque cuando el pasado era presente, fue necesario salir de terrenos pantanosos, luchar contra los demonios que nos imponían servidumbres varias; abandonar edificios a punto de derrumbrase, transmutar las percepciones comunes y corrientes para ver las cosas en su insondable misterio.
    De todo ello surgieron potentes arquetipos que nos inducen siempre a seguir explorando territorios abiertos donde seguiremos encontrando animales salvajes, bosques espesos, desiertos agotadores. Pero también tribus amigas o enemigas, profetas solitarios, naciones en proceso de formación. Cultivaremos entonces el valor, la lealtad al amigo, la confianza posible hacia quien la merezca; amaremos con intensidad cuando seamos poseídos por el amor; pero al mismo tiempo mantendremos las espadas afiladas, las lanzas a mano, la claridad de pensamiento como herramienta indispensable.
    El pasado es la experiencia que nos abre el futuro. Puede ser un lastre demasiado cargado de servidumbres, de apegos indeseables, de fuerzas gravitatorias que empujan hacia el útero materno. Entonces daremos vueltas sobre nosotros mismos: el mismo papá y mamá, la misma patria, la misma ciudad, los mismos territorios comunes con los amigos de siempre y mirando los mismos paisajes. Las mismas obediencias a los mismos símbolos y metáforas. El mundo se hace una jáula o una encerrona. Una tautología en modo solipsista.
    Pero las experiencias del pasado pueden ser las fuerzas intensivas de un presente infinitamente nómada.

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  2. PROFESOR WYNESTO-PÉREZ'S LECTURE

    Professor Wynesto-Pérez, kept talking. The attendance followed his lecture with attention, as well as his presentations on the screen.
    "Molds. We used to fill a virgin rubber compound on molds, and then, once they'd undergone the pressurized heat of the steam presses; we opened them, and saw the already vulcanized pieces of rubber, ready to be delivered and used as needed parts for many different machines. Raw material. Sulfur had been added to the raw rubber in order to form a new compound ready to be transformed into rolls of crude rubber, that once in the factory would be cut, measured and molded to be pressed under the huge pressure of the steam machines."
    Professor Wynesto-Pérez took a short sip of water from the glass on the lectern, then he stared at his audiance and kept talking.
    "Which is the unifying factor of all this process? It's the hominid, the human factor. We, the hominids, transformed matter into those needed pieces of equipment that make machines work through the means of other machines. In other words, we humans, are the necessary interlink between one machine and the next. It's true that we end up profiting in many ways from the final product due to our labor force and the market exchange."
    The professor stopped talking for a couple of seconds, and then he went on.
    "But in order to move from the raw material to the used value of the end product, we also have to mold ourselves according to the rhythm and precision of the machines. If the machines undergo change or transformations through human conciousness; then, we the hominids, have to adapt our minds and bodies to their new designs and capabilities. We become an inexorable part of their machinic order, we inevitably, become machinic mutants. But, weren't already our minds and bodies machines, organic or biological machines in the first place? Perhaps, my friends, already damaged machines, downgraded machines."
    Professor Wynesto-Pérez was sweating. He took a handkerchief from one of his pockets and wiped his brow.
    "Ladies and gentlemen", he started talking with a grave tone, "It's the time to tell the truth: we are just deranged machines, machines out of aligment, perhaps permanently out of joint. And, I'm afraid the reason we are here on this planet is because this is a repository laboratory for salvaging us from the failure we weren't supposed to be, since we'd been created or designed as those perfect creatures we've never become due to the insurmountable technical problems we developed."
    The professor took another sip from the glass.
    "This is why we're here on Earth. We're the disgraceful end product of an experiement that took place who knows when and where. Supposedly, we were the new emerging organic machines built out of the inexhaustible quantum energetic particles. They made us and we failed. The only way out for whatever civilization who made the Hominid project, is to send us to planet laboratory-Earth. It's here where we're supposed to bridge matter with the most pure and destillated consciousness. In other words, to fulfill the idea of becoming gods or omnipotent perfection. Looks like a crazy idea, my friends, but I've said all I have to say. Thanks for your attendance."
    Professor Wynesto-Pérez paused for a moment. His batrachian countenance made a revolting effect on the audience. But everybody was sure his knowledge was unfathomable.

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  3. METÁFORAS Y REALIDAD

    Una misma experiencia se puede expresar de diferentes maneras. De ahí que si yo experiemento una pasión por los helados de vainilla, yo puedo expresar tal pasión como "una lengua que se entremezcla con el placer de la blanca crema", o "una sensación enfermiza hacia un gusto concreto de helado", o "los átomos del helado reaccionan con los átomos de la saliva produciendo una química placentera", o también: "la fuente encantada del volcán blanco de lava helada y cremosa hizo posible mi fusión con el universo"; o, "el diablo era una hermosa bola de helado de vainilla", etc.
    Diríamos entonces: todas las expresiones arriba mencionadas son válidas para expresar una experiencia que como experiencia en sí, no existe. Existiría si hubiese un mundo Real de experiencias comunes e inexorables para todo el mundo, pero el hecho de que la misma experiencia varíe de mil maneras, prueba que la realidad del helado de vainilla es inagotable. Si hay un helado de vainilla ahí fuera diferente de nosotros, pero a la hora de expresarlo como experiencia cada cual recurre a su modo, a su lenguaje, a su metáfora. En este caso todas las opciones son metafóricas, inevitablemente metafóricas, pues no hay un lenguaje único capaz de servirnos como referencia única o Realidad de tal experiencia.
    ¿Podría ser que no hay lenguaje que no sea en última instancia metafórico? Alguien podría decir: el lenguaje científico no es metafórico porque nos describe la Realidad en sí. Si tenemos la Realidad descrita y definida, pues entonces habrá lenguaje real por un lado, y lenguaje metafórico por otro. Pero si tal Realidad nunca llega a ser más que realidad provisional, entonces seguiremos utilizando metáforas para poder comprender, sentir, vivir o hacer un poema o un cuadro con tal realidad.

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  4. NICK HAS FOUND GHOSTS

    NICK: Have you ever seen a ghost?
    CARLA: Oh! Come on! Ghosts don't exist.
    NICK: Are you sure? I can see countless ghosts in town. The problem, you know, the problem is they aren't able to materialize.
    CARLA: Come on! Are you crazy?
    NICK: No, I'm not. You can't imagine how many ghosts are trying to materialize and being recognize as such. They're in people's minds, in the air, floating around as independent entities. Sometimes they bump against each other when failing to see clearly.
    CARLA: You must be kidding me. Why all of a sudden do you bullshit me with that kind o crappy thinking?
    NICK: Carla, believe me, the problem with ghosts is they are undetected, they can't find the proper element to materialize. No microscope, not even the most sofisticated lab can detect them, but somehow they're able to touch our consciousness and exert influence on us.
    CARLA: Come on! Stop the shit! Be normal once and for all. You must go to work and you're still goofing on me like a pest.
    NICK: I tell you, those ghosts are able to conflate with a part of our consciousness, and they have many things they want to tell us. From now on, I'll spend more time paying attention to them. I'll find the ways to materialize them.
    CARLA: Well, you're really strange lately. Is anything bothering you? Any problem? Anything that is bogging you down?
    NICK: Yeah! There many things I can't put up with. I'm tired and sick of living in a fucking world like this. But luckily I've just found the ghosts and I'm capable of communicating with them. Oh! Such a blessing! Such a door to the beyond....Hard to believe, but true.
    CARLA: Bye, you're definitly nuts!

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  5. WHAT IS AN IDEOLOGICAL LOOP? // ¿QUÉ ES UN BUCLE IDEOLÓGICO? // ¿QUÉ YE UN BUCLE IDEOLÓXICU?

    What's an ideological loop? It's when you get trapped by an ideology and unknowingly you start defending or ignoring issues that your deep critical thinking wouldn't accept. Once inside an ideological loop it's very difficult to get out. You become a loyal follower or fan of an interested paradigm.

    ¿Qué es un bucle ideológico? Ocurre cuando quedas atrapado en una ideología, y sin darte cuenta comienzas a defender o ignorar cosas que tú pensamiento crítico más profundo no aceptaría hacerlo. Una vez dentro de un bucle ideológico es muy difícil salirse. Te conviertes en un leal seguidor o incondicional de un paradigma interesado.

    ¿Qué ye un bucle ideolóxicu? Pasa cuando quedes atrapáu n'una ideoloxía, y sin date cuenta entames a defender o ignorar coses que'l to pensamientu críticu más fonderu non aceptaría facelo. Una vegada dientro un bucle ideolóxicu ye perdificil salise. Camudeste nun lleal seguidor o incondicional d'un paradigma interesáu.

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  6. MENTIRAS Y VERDADES

    Half of what you read in the media is just lies, and the other half is half truth and half lies.

    La mitá de lo que llees nos medios ye pures mentires, y la otra mitá ye media verdá y media mentira.

    La mitad de lo que lees en los medios es puras mentiras, y la otra mitad es media verdad y media mentira.

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  7. MURKY STATION

    The night: darkness and half moon.
    This world is a prison.
    The good might be bad and the bad might be good.
    Or good and bad is a mixture of darkness and light.
    I saw my lady fleeing downhill until she was swallowed by darkness.
    Darkness will take us to dark light: a silver train is running far away in the horizon.
    How can we get out of this nightmare, my friend?
    Take the train at Murky Station, a thousand miles from here.

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  8. MIND AND SIGNS

    What's in my mind before writing down anything or doing any picture or a drawing or a piece of music worth to be listened by someone, even my cat? Whatever is in my mind is nothing until a sign is delivered to the outside and other minds can read it or translated in their own terms. A word, a gesture, a touch on the key of a piano, a whistle, a kiss, a smile, a tear; but also, an equation, a map, a punch busting a face, a feat of madness.
    In spite of my multifaceted signs I've never can find the right metaphore, symbol or plain word, able to show who I really am.
    It's even sadder to realize that the other's mind hardly ever gets to know what I meant when trying to explain what it never becomes clear or transparent.

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  9. PEPÓN FREÍA UN GÜEVU

    Pepón freía un güevu na foguera mientes el gran planeta Fukón salía pol oeste. El cielo agora yera como una feria, pues Fukón yera un planeta superpobláu con entes robóticos reptílicos...

    Pepón was frying an egg over the bonfire meanwhile the large planet Fukòn was rising from the west. The sky looked like a fair, since Fukón was an overpopulated planet where the robotic reptilianians lived....🐍

    PUKANA ROMPE'L PERIÓDICU

    Pukana taba lleendo la prensa, cuando de sopitu entamó a romper el periódicu en mil peazos. Taba rabiada poles noticies que lleía....la xente que pasaba quedaba ablucada

    Pukana was reading the paper, when suddenly she started tearing off the whole thing. She was enraged because the news she was reading....people passing by were shocked...

    TRASKHOLOJ Y L'ESTÁU

    De repente el vieyu Traskholoj vio l'espìritu del Estáu. Yera como un dragón xigante que llegaba de equí al centro la galaxia. Traskholoj creía tornase llocu: "!!!Redióss!!! Esto sí que ye un monstru, y !!!vaya fame que tien el castrón!!!"

    Suddenly, olde Traskholoj saw the spirit of the State. It was like a huge dragon that reached the center of the galaxy. Traskholoj thought he was turning insane: "Oh, my golly! This really is a fucking monster!!! And it's starving to death, the son of a bitch!!"

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  10. WEIRD UNIVERSE

    Whatever I do is the materialization of something. When I walk to have a glass of water: an action is being materialized. From out of absolute stillness nothing comes out. From a diferential of energies something is created. It's all a play of differential forces or energies that makes everything move.
    If our consciousness is never still, that's because we're always already inmersed or made out of energetic differences. Being thirsty gives the signal to the brain, and the brain in the form of mind makes the body move. The body as a whole gets the water it needs. It's all mechanical or "machinical". But the causes and effects are infinitely complicated. Our mind is able to isolate a movement, an action, a need; but the mind gets lost if it tries to englobe the whole infinite of causes and effects. It falls into a mystical trance, but nothing rational comes out of it.
    Actually, we're already melted into that infinite, but limited as we are with the sign production through language or any kind of suitable expression (symbol, metaphor, image of any sort), we live and act out of unfigurative or undefined forces. Biological machines in appearnce. Highly complex pieces of machinery in comparison with our technological byproducts: the mechanical or electronic machines.
    Consciousness wants to explain in order to relax, to achieve quietness in analytic territory. Balance. Equilibrium. Stillness. Reason is the tool. Quite a weird universe.

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  11. GOD CAN BE THE BEGINNING OF A SEARCH (THE NOTES OF VELMAR LATIV

    One day I felt the need for God. I was an adolescent awakening to life and feeling my potential for a future it was rather confused. At the same time I felt the urgent need to find a meaning to all the new experiences I was confronting. I'd had been working since I was fourteen years old, I went to night vocational school; I loved girls at the same time I was a little shy when approaching them. At that time things were more convectional and public morals counted. It was a time of getting more independence from your family, something that was never easy.
    So, God as a trascendental Being who held the world under his Providence, was the Reference I was searching for at this early age (15 yrs old) in order to have a magnitude for life in general. Things were right or wrong, that was undeniable; but not always was easy to know what was write or wrong in every situation. I was certainly sure I wanted value and orientation in my young existence, and that was the meaning of God to me.
    But the search for God, although it started in a small Protestant community in my town, it never ended, since I'm still searching after all these years. At that time (1965,66, etc.), there was Catholicism outside (society), and atheism inside (family, society). Other options were out of place, being Protestant in Spain at that time was considered something weird, abnormal, more proper of Anglosaxon or Germanic countries and the movies, than idiosyncratic Spanish. So, that was what I chose as the first road to search for the only being that could give sense and meaning to my life.
    As it always happens in my life, if I see something responds to the depths of my soul, then I embrace it without hesitation. The obstacles and rejections that this exploration or adventure can bring to my life is something I expect. I'm used to be alone when most people embrace "normalcy" as a natural thing. No problem. One has to care about happines and freedom no matter what others think about you. And that implies all walks of life: religion, philosophy, politics, science, arts, etc.

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  12. LA FÍSICA Y QUÍMICA DE LA POLÍTICA

    La política se puede ver como una física y química. Hay vectores de fuerzas, equilibrios y resultantes que luego constituyen la fuerza ganadora. Lo cual incluye también combinaciones de energía que favorecen, neutralizan o mezclan tendencias dominantes.
    Los flujos económicos compiten en captación de materias primas, mercados, velocidad de circulación del dinero, distribución o acreción del flujo dinero. Y el dinero es abstracción de flujos de trabajo, deseo, inventiva, imaginación, estrategia, dominio. Y a su vez todo ello se mueve en relaciones de desequilibrio-equilibrio, vuelta al desequilibrio, en diferentes escenarios, configuraciones territoriales, relaciones de fuerza en sujección, soberanía, naturaleza favorable o desfavorable, etc.
    A todo ello se le pone nombre de personajes, de partidos, de ideologías, de tendencias de la "opinión pública", de propaganda: captación y captura de las energías subjetivas (mentales, afectos, emociones, valores); pero los escenarios subjetivos podrían haber sido determinados a través de la representación de la realidad que producen los los medios de comunicación, la educación, etc.
    Todo está en movimiento: los flujos del arte, de la política como movilización, manipulación, captación de voluntades. Los flujos que se constituyen en fuerzas y a las fuerzas resultantes o dominantes se les pone cara de personajes y partidos e ideologías, o los personajes en su fusión de flujos subjetivos logra captar los flujos y las fuerzas resultantes en partidos, poblaciones, territorios.
    El territorio es el Estado. La fuerza está en el Estado. El Estado puede pretender ser así mismo la Nación. Pero los estados pueden también entrar en crisis. Son fuerzas constituidas como baluartes de Soberanía que se erigen como incuestionables, más allá del bien y el mal. Pero la historia y la política que los ha constituído los podría volver a desestabilizar: ser trascendidos por un mega-estado, o diluidos en redes de infinito intercambio autoregulatorio.

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  13. FORCES

    Your body make up. Your body is traversed by unconscious forces and energies. The body of the world is traversed by unconscious forces and energies. They are the same forces underneath the visual, empirical world of the senses. They are only visible and active when they join and reinforce each other, or when they cancel each other, or when one of the forces captures another one. If reinforcing each other, then joy, love and creativity; if cancelling than balance, equilibrium, boredom, compromise, mediocricy. When there's a capture, then suffering, sadness, impotency.
    We need to account for madness.
    And the signs that give us the materiality and visibility of life.

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  14. DEMOCRACIA Y VALORES ETERNOS

    Si yo digo que la nación o el estado o la lucha de clases o la monarquía o el mercado o la moral, son conceptos que han de abstraerse a la historia o la politica por su naturaleza dada y fijada y determinada por una realidad suprahistórica, objetiva o una historia hipostatizada, que ha de aceptarse sin más y de modo incondicional por ser verdades de razón incuestionable e inexorable; lo que estoy haciendo es retirar del terreno político aquellos conceptos que a mí me interesa imponer a la gente por la fuerza. En última instancia, de fallar la legitimidad democrática, queda la razón eterna y trascendental que legitimará el uso de la fuerza del Estado. Es decir: las verdades eternas y suprahistóricas no se debaten, se imponen llegado el momento por la élite elegida por Dios o por la Historia.
    Lo cual abriría el debate de qué es realmente una democracia, y si la democracia tiene unos límites que no puede traspasar bajo peligro de intervención por parte de sus guardianes y tutores salvadores de la Patria. ¿Cuáles son esos límites? ¿Son estos inmanentes a la democracia o hay unas verdades trascendentes inexorables que los impone en última instancia? Problema todavía insoluble en España.

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  15. He found the organization able to give him the freedom he longed for. It was a strong religious organization, highly herarchical and well disciplined, with power enough to dictate every norm, beliefs, behavior or values in life. The only thing he had to do was

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  16. NOTES BURIED IN THE CELLAR

    Loneliness, the feeling of being alone. The feeling of failure with humans. The obsessed wants everyone to be obsessed like them. They're vampires. There's cruelty to be satisfied..Where's the exit?
    Loneliness. The path either to madness or liberation.

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  17. ¿JEHOVÁ ES BUENO POR AJUSTARSE A RAZÓN ÉTICA UNIVERSAL O SIMPLEMENTE POR SER JEHOVÁ?

    Salmo 136, capítulo1
    Alabad a Jehová, porque él es bueno,
    porque para siempre es su misericordia.

    Nuestro comentario:
    ¿Jehová es bueno porque se atiene a una norma universal ética de razón? Si así fuese entonces Jehová no sería Voluntad Soberana, ni Dios todopoderoso. Jehová se tendría que replegar a una ética que lo trasciende y entonces sería un Dios que ha de obedecer como todo el mundo lo que es bueno en sí, como cosa-en-sí.

    ¿Jehová, entonces, es bueno por ser Jehová? Entonces "tal bondad" se abstrae a toda ética o razón humana y cualquier masacre o castigo que aparezca en la Tanak o AT, es buena. Y cualquier orden o mandato que Jehová dé es buena porque es orden de Jehová. En una palabra: Bueno en la Biblia es la Voluntad de Jehová. Bueno sin la Biblia es aquella ética consensuada por la Razón como buena (filosofía griega).

    La filosofía griega ya influye en la cultura hebrea de forma directa e indirecta en los siglos III y IV antes de Cristo. Eso hace que la idea cruda de Voluntad de Jehová como buena por ser Jehová, fuese ya cuestionada por libros bíblicos escritos por esos siglos. Eclesiastés, Job, etc.

    Al ser Jehová Voluntad Libre y Absoluta, es por ello que al mismo tiempo puede ser Clemente y Misericordioso, pues no hay una Justicia abstracta externa a su Voluntad a la que haya de doblegarse. Y, también, que patriarcas como Abraham o profetas de su confianza, lo interpelen para que cambie de opinión. Un Dios griego obediente a la Razón, no podría ceder a nada en su Justicia impecable e implacable. De hacerlo perdería toda su Rectitud y sería un Dios débil sin respeto por parte de sus adoradores.

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  18. LA MÁQUINA TEOLÓGICA SE PONE A TRABAJAR

    El monoteismo nos lleva a las inquietantes y salvajes especulaciones de arriba. Y de ello siempre se dieron cuenta los sabios judíos y los teólogos cristianos. La sabiduría griega prefirió dejar al cosmos en su orden racional y equilibrado, por lo menos a nivel de pensamiento abstracto y especulativo.
    En el mundo judío el libro de Job estalla con preguntas sin más respuesta final que el omniabarcante poder de Jehová. El Ecesiastés nos sitúa en la pura realidad de un mundo absurdo e incomprensible. Tanto en un libro como en el otro los copistas sacerdotales ya han tratado de suavizar lo evidente.
    La máquina teológica comienza temprano su labor reguladora de Dios. El libro de Proverbios lo engancha a Sofía, la primera emanación o creación de Dios. Filón de Alejandría enmarca la Torá en la conceptualización filosófica griega. Comienza a haber poderes intermedios, filtros, mediaciones. La cristiandad recurre a la máquina reguladora de la Trinidad: Dios pactando consigo mismo entre sí por diferentes naturalezas o esencias que siguen siendo el mismo Dios, pero ya encauzado en sus atributos. Ya hay una fuerza autoregulatoria en el mismo Dios: Dios-Padre, Dios-Hijo (el Mesías alcanza el grado de Divinidad), y Dios-Espíritu Santo. El pensador italiano Agamben hace un estudio sobre la Trinidad también como artificio regulador del poder Imperial.
    Más tarde por lado del judaísmo aparece el aristotélico Maimónides y su principio de razón. La Cábala judía comienza también su labor autoregulatoria de Dios bajo los símbolos del Sefirot. La escolástica católica funde la razón griega con la Revelación. El Dios monoteista, el temible Jehová, va quedando domesticado bajo la tutoría de la Iglesia, los maestros de la Torá y la mística y metafísica de la Cábala.
    Imposible quedar bajo crudo poder omnipotente del Dios vivo. La Razón humana no lo soporta.

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  19. WEIRDOS

    It all ends in boredom. To fight boredom one has to keep moving. But moving too much leads to exhaustion. And back to boredom. I once met a person who was always on the moving. At home he was always busy. When he got tired at home, then he left for a walk or went shopping. At night he was so tired that he went to bed to sleep soundly as a baby.
    Actually, he was a weirdo. It looked to me he was a weirdo, but I wasn't very sure. I know about his life because he told me it was so at a coffee break at work. But interesting enough, at that time I was the one feeling as a real weirdo. I lived with the idea things could be different at any time. I felt every moment was there by a strange miracle.
    That was what kept me living at fast speed without taking any drug or substance. It was a feeling, perhaps a state of grace falling from heavens. I tended to think I was nothing but a machine made of flesh: an organic entity without identity. Interesting, that made me feel fully alive. The real world wasn't my world, my body wasn't my body either; nothing was me and I couldn't find any self to justify myself as a self or an I. Weird. What a weirdo I was.
    When did all this state of grace or shitty state started?
    It was all of a sudden.
    Perhaps it was a miracle.

    And that day at the coffee break at work, that man told me about his life on the moving, always on the move in order to fight boredom. I was a machine made of flesh: an entity without identity living in an instant miraculous world that could melt away at any moment. Two weirdos having coffee.

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  20. ALL THINGS MUST PASS

    "All Things Must Pass" was a song by George Harrison. If this is true, then nothing remains. And if nothing won't remain, then nothingness is what "really" is. A full immanence implies nothingness everywhere. Right here.
    Then, why is there a tree over there and a chair on my side? Why is there an observer in the first place? It seems a joke. The supposed I, and the supposed tree and chair aren't going to remain. They'll be nothing. I'll be nothing. But even worst: I was nothing in the "past", I'll be nothing in the "future". Those objects weren't and won't be.
    But if everything is nothing, then, time is nothing. There's no purpose in life, there's no meaning. But oddly enough, there's enough shit for us to feel and loathe. Too much crap for a good suffering.
    The only explanation for that is the existence of a reality out-there or in-there that determines what we see and are. But that reality must be accounted by another reality and thus we end up with an infinite regression. Theologians wants us to stop in God, the beginning of everything, but that leads us to faith. And faith is a miracle. It can happen or not. Just like the lottery.

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  21. THE DREAM IS OVER

    He was there sitting on the meadow. Like a statue of Buddha. He invited us to sit around. The mountains were on sight at not a far away distance. It was a sunny day. There was a feeling of getting into a bubble of idealism. Perhaps a mirage out of time and therefore the mountains and the meadow and his body sitting in the lotus position were just figures representing, not a possible world, but the impossible, the unatenable, the full embrace of life knowing it'll melt away like smoke, or perhaps like an utopia made out of wax in the middle of an oasis in a desert.
    He started playing his guitar. The music filled the meadow. The leaves of the near trees began to dance and the wind became enlivened rythym. We commenced a wild dance around his sitting lotus figure. The force of his music was sheer possession, demonic perhaps. The power of a saint or a guru, but we hated gurus and saints of any sort. Our rebellion was against holliness and obedience to the idols of our civilization.
    Oh! God! What was the mystery of all this if tomorrow we must be back in the real world, back to reality. Wonderful dreams always end up in nightmares and deceptions.
    Couldn't this dance lasts forever? Couldn't George Harrison live forever leading the way to the Open Paradise beyond the mountains?
    It was the bubble of a Krishna dream. But at the end the bus was waiting for our return to the city. We didn't want to awake. We didn't want to go back to hell.
    The dream was over said John Lennon and The Plastic Ono Band
    "God is a concept by which measures our pain
    I'll say it again
    God is a concept by which measures our pain
    I don't believe in magic
    I don't believe in I-ching
    I don't believe in Bible
    I don't believe in Tarot
    I don't believe in Hitler
    I don't believe in Jesus
    I don't believe in Jesus
    I don't believe in Kennedy
    I don't believe in Buddha
    I don't believe in Mantra
    I don't believe in Gita
    I don't believe in Yoga
    I don't believe in Kings
    I don't believe in Elvis
    I don't believe in Zimmerman
    I don't believe in the Beatles
    I just believe in me, Yoko, and me, and that's reality
    The dream is over"
    What can I say?
    The Dream is over
    Yesterday
    I was the Dreamweaver

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  22. THE REAL IS REAL. WHY THOSE EYES CAN SEE MY SOUL?

    If we're nothing then we shouldn't feel anything. And we feel something. We feel something when there's a limit, an externality that opposes us. Something other than us. That's reality. The real is that that makes us to change, to react, to discover, to escape. The real is a never-ending threshold.
    She has strong innocent eyes. Those eyes can see my soul. Why?

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  23. SAD TRUTH

    Regulated by laws, by the State. We can kill each other unless the law and the State look after us. The deep truth about all this is: we could kill each other. Sad truth. It's not love what rules and regulates our lives, but the need to avoid violence, abuse, revenge.
    I have the freedom to walk aimlessly by the streets.
    The freedom to love and hate. The freedom of my wandering thoughts and dreams.

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  24. HEAVEN AND HELL

    Any time you meet a new person you wonder his or her whereabouts. Where that new road is going to take you, and how safe are going to be that person's connections. It's all a lottery in this life. You never know where you'll end up. There are angels and demons flying around, sometimes something in between. You must know your face could mean many things for different people as well.
    If a new person shows up in your life be yourself all the time if you know who you are. Maybe, that new person is there just for the sake of digging into your soul and scratch what's never been scratched. Look, my friend, there are openings and holes everywhere leading to heaven and hell.
    Nothing is new under the sun, said the Cohelet.

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  25. MATERIALISMO TEÍSTA (LAS ELUCUBRACIONES DE FACUNDO GLOSSOMAR)

    Si yo digo: "Dios existe", mi novia Pepa me podría preguntar, "¿dónde está?" Efectivamente, "Dios existe" es una idea materializada como lenguaje. La idea existe como lenguaje, pero el ente que dice existir ha de materializarse en signos, en señales: una potente voz desde el cielo que retumbe y todo el mundo la oiga, elefantes volando a la vista de todos....pegar un brazo antes cortado por un talibán...escribir la Biblia con dedo de fuego sobre planchas de acero, etc.
    Entonces ese "Dios existe" se convertiría en un ente real palpable para todos. No siendo así, pues Dios existe solo como una idea, un deseo, una intuición, etc.
    No por ello inefectiva, pues tal idea tiene poder psicológico, funda religiones, funda soberanía en contextos de relación de poder....alivia mentes . .o las tortura....
    La fe siendo una idea subjetiva, sin embargo puede cargarse de afectos y tales efectos fundar potentes comunidades. El ente Dios no existirá de la forma mencionada, pero la idea es posible cargarla de la materialidad de los afectos....
    Lo mismo las ideologías.

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  26. LOS ABURRIDOS DEBATES TELEVISIVOS

    En estos debates televisivos de candidatos políticos a las elecciones presidenciales, llama la atención la ausencia de base teórica sería y coherente de la que se parte. Los candidatos sueltan datos, "hechos", se agasajan a ellos mismos con titulares propagandísticos. Usan el corta y pega de cifras y datos pero sin que éstos surjan como consecuencia de una sólida argumentación política que les sirva de un marcó o fundamento más fuerte e inteligente que sus rivales.
    Da la impresión de que están vendiendo motos de calidad a precios de saldo, de que son los mejores por ser más rápidos y marrulleros, de que la audiencia a la que se dirigen ha de reaccionar como niños ante golosinas o padres-madres dispuestos a dar y dar a cambio de pocas exigencias o deberes. O sino, como policías justicieros de ofensas a los ídolos supuestamente eternos que nos unen queramos o no queramos.
    Todo un espectáculo, pero espectáculo pobre, marrullero, propagandístico, un tanto tombolero en ocasiones.
    Las democracias se pueden degradar en la demagogia con mucha facilidad. El público-cliente no deja de ser un común denominador amorfo, gregario, cuyas resultantes de deseos y tendencias ya están estudiadas de antemano.
    En ese territorio anónimo y amorfo reina siempre lo superficial, lo repetitivo y lo sensacionalista.

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  27. PLEASE DANCE, THE WORLD IS NOT GOING TO LAST

    They're coming.
    Coming to the dance.
    The Indians are coming to the dance.
    The Amish are also coming with all their families behind.
    Time for the dance.
    The Beach Boys are playing with their magic guitars and the voices of faraway avatars.
    I can see David Crockett's high school students swarming into the dance riding their neon bikes.
    Boy! This is a huge dance.
    Look at Cochese and Gerónimo and his already gone Apaches dance like hell on earth.
    Jim Morrison has brought King Lizard and his court of living ghosts.
    Janis Joplin dances near the Nowhere place not far from where Nowhere man's found his non-identity.
    The music is heard all over the world.
    And the wavelength is even reaching the ants from Taos to the North of Spain.
    Look, who's coming!!!
    She's waken up to her body without organs and the music is taken over her sleeping soul.
    Mulphar Grapewine is now join the dance around the bonfire.
    We're a thousand, perhaps a million, or maybe just a cosmic crowd feeling one and many at the same time.
    Dance, please dance, the world is not going to last.
    The world is not going to last. Dance.
    Mediums, shamans, witches and warlocks are using their medicine to save mankind, but the music doesn't stop and the bonfire is already reaching the sun.
    The Mormons have brought to life all their recollected dead souls to dance like mad living flesh out of place.
    Please dance, let's dance, because the world isn't going to last.

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  28. LAS NOTAS INHUMANAS DE TRUJMAN NEFASÉN

    Hace muchos años trabajaba con máquinas en las fábricas. Me fui habituando a su ritmo. Me fui adaptando a sus mecanismos, a sus cableados, sus sistemas hidráulicos; sus motores, cigüeñales, ejes, palancas, tornillos, correas...todo un mundo obediente, trabajando de forma insistente e imparable.
    Pasaron los años y me fui a USA y allí también trabajé en fábricas, mecanizando ejes ....
    Hasta que fui a la universidad, me hice profesor, comencé a enseñar en high school....me casé, tuve hijos e hijas, iba a la iglesia metodista..
    Y pasando el tiempo comencé a echar de menos las máquinas con las que había trabajado en mi juventud. Sentía su callado silencio en las frías noches de invierno de las grandes naves industriales.
    Me sentía máquina en mis sueños. Máquina insensible y precisa en un mundo frío y desalmado de humanoides desquiciados, con sus vasijas biológicas, sus tripas, sus sanguinolientos órganos, sus cerebros grasáceos y tristes....
    Sus cabezas reptiloides, sus orejones empequeñecidos....
    Qué horror!!!
    Entonces me iba transformando en ser maquínico, pura perfección y resistencia maquinal, movimientos mecánicos...
    Poco a poco logré el éxtasis de la insensibilidad absoluta....nunca más dolor, ni placeres equívocos, ni relaciones confusas con humanoides siempre tensos y agresivos....
    Logré ser máquina en mis sueños, y en algún momento creí que aquel sueño sería eterno....

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  29. LIVING IN A PURPOSELESS UNIVERSE

    The total lack of knowledge about our final meaning in the universe makes life on earth a purposeless endeavor. That's when we try to find an abstract meaning to frame life. But life is not an abstraction, but and ever moving and changing current.
    The only matter that matters is that that provides you with the most joy and freedom. Joy and freedom are the roads to a satisfactory life. You must be almost always engaged with a keep-going nature. Go ahead and engage in the present, always in the present and in function of more freedom and joy in spite that trouble keeps getting on the way. Trouble and struggle keeps getting on the way. Sometimes at the high price of suffering, buy it's not the same suffering as a coward than suffering as a courageous person.
    At the end nothing counts as debt or reward. It counts in the present as joy, freedom and love.

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  30. CALVINISTA MATERIALISTA

    Aquel hombre era feliz leyendo la Biblia en voz alta pronunciando las palabras y sintiendo sus sonidos palpables, con sus ritmo y cadencia. Aquello era su sentido sagrado nunca comprensible, pero siempre posible repetir con variación inevitable. Así que aquel protestante calvinista reducía la Biblia a su máxima materialidad sonora y visual. Sonora cuando pronunciaba la Palabra de Dios, y visual cuando leía y experimentaba la fuerza de las letras impresas sobre el papel. Se podría decir que era un calvinista materialista en toda su radicalidad, pues no había más realidad que lo palpable. Lo demás era necedad.

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  31. EXTRAÑAS REALIDADES CONTRAPUESTAS

    Aquel hombre calvinista que leía su Biblia pronunciando las palabras y sintiendo su sonido palpable, se dio cuenta que al practicar sus lecturas individuales o comunitarias, estaba convirtiendo la realidad en texto. La voz material de su lectura era la realidad del Dios de la Biblia, y la realidad del Dios de la Biblia era también la realidad que le circundaba, pensó.
    Aquella realización le hizo replegarse por un momento y reconsiderar dos mundos en absoluta contradicción. El pueblo de la Biblia no era asimilable a ningún proyecto político imperial o terrenal que no fuese el pueblo de Israel. Adaptables, pero nunca asimilables. Trabajar para el Imperio babilónico o Persa, pero sin llegar a ser babilónicos o persas. Qué rara conjunción, qué peligrosa yuxtaposición. Israel siempre sobrevive a pesar de los estados propios como extranjeros. El Estado no es Dios. Pretende ser Dios, pero no lo es.
    Las lecturas materiales del señor protestante calvinista lo estaban llevando a realidades palpables y crujientes. El pueblo de Israel no podía desaparecer ni fundirese en idealismos: habría de ser material en un mundo de materia. Reconocible por marcas materiales y visibles.
    La realidad una vez cerrada la biblia y saliendo a la calle, era una realidad literal, unívoca. Y en esa unilateralidad y univocidad no había cabida para fantasmas, ideas volátiles, voces que acusan o dan vuelo al alma. Era la realidad material en toda su prístina manifestación.
    Nuestro hombre se sintió libre y aliviado. Siguió caminando con su biblia bajo el brazo en dirección al templo protestante calvinista cerca del centro de la ciudad.

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PERO, ¿QUÉ ÑARICES YE LA VIDA? // BUT WHAT ON EARTH IS LIFE? // PERO ¿QUÉ NARICES ES LA VIDA?

  Any moment is as good as another but a moment could be hell and another heavens for the person who lives those moments. Cualquier momento ...